In het weekend van 1 en 2 maart was het weer volop genieten op tiende classicbeurs waar evenals voorgaande jaren weer tal van pareltjes uit onze jonge jaren waren te bewonderen. Maar ook dat laatste onderdeel voor het voltooien van je winterproject, of gewenste documentatie en contacten om te netwerken.
Ook aan de stamtafel midden op de stand met gratis koek en zopie zijn weer meer VKM-ers en (nog) niet leden aangeschoven voor een praatje.
Beide dagen werden er volop nieuwtjes uitgewisseld en ontstonden er diepgaande gesprekken en discussies over wat wel en niet origineel is, maar voor de eigenaar 50 jaar geleden helemaal niet interessant was! Toen moest het stoer en hard gaan, flink geluid maken en een olielucht verspreiden.
De VKM had evenals voorgaande jaar weer de beschikking over ca. 120 m2 vloeroppervlak die gevuld was met inbreng van leden, verdeeld in motoren, bromfietsen en 25 meter ingebrachte onderdelen, accessoires en documentatie. Voor de ingebrachte delen was zelfs internationale belangstelling: zo trok een vooroorlogse Albion-versnellingsbak interesse uit Indonesië, maar is later toch verhuisd van Veendam naar het Franse platteland. Ook het stuur van een Sparta GD 50 is na ruim 50 jaar richting onze Oosterburen gegaan om daar te worden verenigd met zijn baasje. Wat te denken van “de loodgieter” Jan Brand die met z'n 1e bromfiets, een Oostenrijkse HMW (enige RDW geregistreerde) Admiraal uit 1957 en echtgenote (Marrie) weer de nodige belangstelling trok. Evenals voorgaande jaren was de stand weer gevuld met verschillende publiekstrekkers zoals Norton, een Horex Regina (350 cc) en 3 Triumph’s waaronder een in Nederland zeldzame 200 cc eencilinder T 20 club (1961). Ook de witte ex- gemeente politie Moto Guzzi California T3 met Hollandia zijspan deed goed werk door toezicht te houden op een stukje race historie t.w. een replica Passolini en Saarinen Benelli racers, de Kreidler super 5 met vossenstaart en een design Kawasaki Z 650. Ook riep de Haagse Puch en z'n voorganger de MS 50 (1962) tal van herinneringen op in de schaduw van een in nieuwstaat gerestaureerde Laverda SF1 (1974) met zeldzame goudkleurige tank en zijschilden. In die tijd had je als koper keuze uit een kleurenpallet van 16 verschillende kleuren al dan niet met vlokken in de lak. Ook de stralende Sparta GB 50(1958 ) en GG 50(1963) riepen bij de bezoekers tal van herinneringen op: ”Dat was de brommer van m'n broer, vader of oom en had ik nooit weg moeten doen!” Zelfs de bemanning van de op de beurs aanwezige Sparta-stand brachten een bezoekje om ze te bewonderen.
Al met al was het weer een geslaagd weekend en voor wie dit jaar niet in de gelegenheid was te komen:
Bekijk de YouTube-video van Jan Eggens: YouTube- Jan Eggens
Een speciaal woord van dank aan de clubleden die hebben bijgedragen aan dit succes.
Zie ook de foto’s op de VKMsite → foto's
Johan Roffelsen /Freek Beenen.