Bericht van Johan Roffelsen

Batavus TS50 Super Sport/ Kreidler Super  5

Na het behalen van mijn motorrijbewijs op 18-jarige leeftijd, heb ik een tweedehands Batavus TS50 Super Sport motorfiets aangeschaft voor 500 gulden. De fabriek in Heerenveen heeft er destijds 150 stuks gemaakt. Een groot aantal  van deze motorfietsen is geëxporteerd naar Duitsland en een paar zijn in Nederland verkocht. Ze zijn nu zeldzaam en dus kostbaar: de vraagprijs voor een exemplaar in "A – staat" ligt tussen € 8000,- en € 10.000,-! Het was een sportief model met het 50CC JLO TS50 motorblok met 3 versnellingen (voetschakeling) en kickstarter. Max. snelheid  ± 75 km/uur. In 1963 was de nieuwprijs 995 gulden.

In de omgeving van Wilhelminaoord was in de zestiger jaren een groepje 50CC-motorrijders actief (Kreidler, DKW, Hercules, Zündapp) waar ik mij bij aansloot. Ik kan mij herinneren, dat wij vaak werden aangehouden door de politie met de vraag waarom wij niet op het fietspad reden, in plaats van op de weg. “Kijk maar naar de blauwe borden op het achterspatbord!”, zeiden we dan. Kortgeleden kwam ik erachter dat er in Nederland nog 3 Batavus TS50  Super Sport motorfietsen zijn. Daarvan is één, met een verchroomde tank,  te koop voor € 7500.00. Zie de foto’s.

Maar ja, na een tijdje wil je toch een zwaardere motor en dus heb ik de Batavus TS50 Super sport verkocht (helaas….). Mijn eerste motor was dus een 50CC en nu is mijn laatste motor ook een 50CC.

Het is een Kreidler Eitank Super 5 motorfiets uit 1965. Het is een echt Super 5 frame, met nr. 5003023, heeft 17 inch wielen , heeft een 5-bak indirect met 5,3 PK en een Mahle cilinder. Max snelheid is ± 80 km/uur.  Ik hoop er veel plezier  van te hebben; alleen moet ik wel opletten bij het tanken 2-takt olie toe te voegen. Ook moet ik wennen aan het gewicht van 75 kg, omdat ik al jaren BMW’s rijdt, die een stuk zwaarder zijn.

 

Nog wat historie over Kreidler:

De bedrijfsnaam was Kreidler Fahrzeugbau Stuttgart, later Kreidler-Werke GmbH, Stuttgart – Kornwestheim. Het bedrijf werd in 1888 opgericht door Anton Kreidler, voor de productie van telegraafdraad, elektrische kabels en halffabricaten. Pas in 1950 bouwde Kreidler de eerste bromfietsen. In 1957 kwam de Kreidler Florett bromfiets op de markt. Dit model, dat eigenlijk als lichte motorfiets werd uitgebracht zou een groot succes worden.

Kreidler sloot in 1983 de poorten nadat in 1980 de Duitse wet veranderde en de rijbewijsvrije 50CC-klasse werd vervangen door de 80CC-klasse, waarvoor een rijbewijs verplicht was.

 

Hartelijke Motorgroeten, Johan Roffelsen

 

Bronvermelding: Eigen archief, Wikipedia