Praatavond 10 februari 2025 (Dik Toersen)

De praatavond van de VKM op 10 februari 2025 was al maanden geleden aangekondigd en hier kwamen ruim 35 leden op af. Zij hadden gelijk om de bijzondere reis van Dik en zijn maat Bert naar Roemenië aan te horen. Het was niet alleen horen, maar ook zijn verhaal werd met foto’s en filmpjes in beeld gebracht. Wat liet hij onze mooie beelden zien van een land dat nog niet echt als toeristenland bekend staat. De lange rit naar Roemenië zou mogelijk niet goed zijn voor de oude motoren. Met de auto en aanhanger met de Indians erop werd er naar Praag in Tsjechië gereden en aldaar overnacht.

Dik (77 jr.)zou rijden op de Indian Chief uit 1937 en Bert (78jr.) op de Indian Chief uit 1941. De oude motoren werden afgeladen met allerlei spullen zoals kleding/tentje en voor zo’n 8 weken noodrantsoenvoedsel. Beiden hadden een navigatieapparaat gemonteerd en waren selfsupporting. Van Praag ging de rondrit naar Brasov in Roemenië. In Brasov kon men Indian-onderdelen kopen. Middels internet waren daar contacten gelegd. Ook was een dashcam op de motor gemonteerd zodat er mooie beelden/filmpjes gemaakt konden worden zodat anderen later stukken van hun rit konden zien. Tijdens een dagrit werd een tas verloren. Op de zoektocht vond men enkel een gesp van de tas. De rest was weg. Het gras was gemaaid en de tas met inhoud was weg.

Onderweg ook wel veel regen gehad en ‘s avonds maar een föhn gebruikt om de handschoenen e.d. te drogen. Bij de grensovergangen waren de douaniers niet altijd even vriendelijk. Kennelijk hadden ze het niet zo op met buitenlanders. Een van de navigatieapperaten ging kapot door de trillingen, maar de Garmin bleef wel heel. Op weg naar de bergketen Transpergina. Een prachtige rit door een mooi natuurgebied over wegen zonder vangrails. De wegen zijn in het verleden allemaal aangelegd door de communistische dictator Ceaușescu voor zijn legers. Van deze wegen liet Dik ons prachtige beelden zien. Het leek erop dat de wegen aangelegd waren door een of andere gek: heel veel haarspeldbochten. Verbazingwekkend en dat soms tot een hoogte van 2600 meter. Je moest wel opletten. De snelheden waren niet hoog: zo’n 50 à 80 km/uur. Ook opletten voor gaten in de weg. Ook de Balea-watervallen werden in beeld gebracht.

Pech hadden ze ook. Het kettingtandwiel verloor zijn klinknagels. Terug naar een dorpje voor een garage. Niet gevonden. Maar wel een dierenarts die een lasapparaat en slijptol had die ze mochten gebruiken om het kettingwiel aan de remtrommel te lassen. De las heeft de rest van de rit gehouden. Bij de dierenarts werden ze ook uitgenodigd om mee te eten en men wilde niets van een vergoeding weten. Wat de 70 plussers ook opviel was de aanwezigheid van toch wel mooie jonge vrouwen. Ja, ja: hoe ouder je wordt, hoe mooier de wereld met vrouwelijk schoon! Sommige wegen in dat gebied zijn negen maanden per jaar afgesloten omdat ze niet berijdbaar zijn, zodat we om moesten rijden. Uiteindelijk kwamen we in Brasov bij een Indian-zaak aan. Daar mochten we sleutelen en overnachten. Zij hadden een motorzaak, maar bouwden ook mooi projecten van Indian motoren voor de export. Zij hadden spullen genoeg en we vroegen ons af: “Hoe komen zij aan al die spullen/onderdelen?” Frames maakten ze ook zelf. De mensen waren heel erg gastvrij en Dik en Bert hebben daar ook van de barbecue genoten. Ze gingen met wat gekochte onderdelen weer verder. Daarna kwamen ze bij de Transfăgărășan-pas: een bergketen met sneeuw erop. Ook kwam Diks motor een keer zo vast in de modder te zitten, dat ze met 3 personen de motor eruit moesten trekken. De modder spoelde er door de regen wel weer af.
Dik en Bert hebben in ca. vijftien dagen zo’n 3000 km gereden en hebben fantastische avonturen in Roemenië beleefd. Uiteindelijk kwamen de mannen weer aan in Praag. Na een overnachting de motoren weer op de aanhanger gereden, reden ze weer voldaan huiswaarts.

Verslag: Henk Boelen.                                                                                          →  foto's van de praatavond